Idézetek

Többségében Thich Nhat Hanh magyarul megjelent köteteiből vett idézetek olvashatók itt. 

Főzés és evés

A tudatos étkezés a meditációs gyakorlat nagyon fontos része. A zöldség felszeletelésétől az evésre való tudatos odafigyelésen át az elmosogatásig sok minden beletartozik.

Az éber figyelem révén tudatára ébredünk, hogy az eső, a napfény, a föld, valamint a földművelők, sofőrök, élelmiszer-eladók és szakácsok munkája mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy elkészüljön a finom étel. Ha éber figyelemmel étkezünk, megtapasztaljuk, hogy az egész univerzum támogatja létezésünket.

Ha lehetőségünk van nyugodtan leülni, és megenni egy finom ételt, az rendkívül értékes, hiszen nem mindenkinek adatik meg. A világon nagyon sokan éheznek. Egy tál rizst vagy egy szelet kenyeret tartva a kezemben, tudom, hogy szerencsés vagyok, és együtt érzek azokkal, akiknek nem jut étel, vagy akik barátok és család nélkül vannak. (...)  

A tál üres.
Éhségem csillapítást nyert.
Azon leszek, hogy úgy éljek,
hogy a többi élőlényre odafigyeljek.

Forrás: Thich Nhat Hanh (2012) (Ford. Holbok Zoltán). „Csöndsarok”. Jaffa Kiadó, Budapest.

Metta meditáció

„A metta szerető érzést, egyetemes szeretetet, jóakaratot jelent. Szeretni mindenekelőtt azt jelenti, hogy elfogadjuk magunkat úgy, ahogy vagyunk. (...) Amikor a metta szeretetmeditációt gyakoroljuk, szemügyre vesszük azt az állapotot, amely felelős azért, hogy úgy vagyunk, ahogy éppen vagyunk. Így könnyebben el tudjuk fogadni magunkat – szenvedésünkkel, boldogságunkkal együtt. (...) Érzéseink tudatosítása során sokkal mélyebben megértjük önmagunkat. Világosabban látjuk, hogy félelmeink és a belső békesség hiánya hogyan járulnak hozzá boldogtalanságunkhoz, és felfedezzük önmagunk szeretetének , illetve az együtt érző szeretet képességének értékét.”

Legyek békés, boldog és könnyű
testben és lélekben.
Legyek biztonságban, sérülés ne érjen.
Kerüljön el indulat, szenvedés, félelem és szorongás.

Kezdjük a szeretetmeditációt önmagunkon, a legyek segítségével. Amíg önmagunkat nem vagyunk képesek szeretni és magunkkal törődni, másoknak sem tudunk segíteni. Ezután a megfelelő alakú igék („legyen”, „legyenek” stb.) segítségével irányítsuk másokra a meditációt. Kezdjük olyasvalakivel, akit kedvelünk, majd olyasvalakivel, aki közömbös számunkra, majd megint olyasvalakivel, akit kedvelünk, és végül olyasvalakivel, akinek a puszta gondolata is rossz érzéssel tölt el bennünket.

Forrás: Thich Nhat Hanh (2012) (Ford. Holbok Zoltán). „Csöndsarok”. Jaffa Kiadó, Budapest.

A harang békére hívó hangja

„A buddhisták úgy tartják, a harang hangja Buddha hangja, amely invitál, hogy éljük meg a bennünk lakó örömöt és békét. Hangja voltaképpen azonos célt szolgál mint a templomi harang vagy bármely más imára hívó hang. (...) Ha igazán mélyen, feloldva figyelünk a harang hangjára, élvezni fogjuk a belégzést és a kilégzést, és élvezni fogjuk a harang hangját. Ilyenkor lenyugszik a test, megállapodnak az érzelmek, gondolataink lecsillapodnak. (...) Amikor lélegzünk és hallgatjuk a harangot, mélyen megélhetjük az érzést, hogy élünk. Élni csodálatos. A lélegzés önmagában is csodálatos.”

Forrás: Thich Nhat Hanh (2012) (Ford. Holbok Zoltán). „Csöndsarok”. Jaffa Kiadó, Budapest.

Légzősarok

„Ha van lélegzősarkunk, akkor olyan kis szentélynek, olyan helynek vagyunk birtokában, ahol visszatérhetünk önmagunkhoz, és visszaállíthatjuk magunkban a békét.”

Lélegzősarok

Bármilyen lakásban lehet lélegzősarkunk, legyen az akármilyen kicsi. (...) A lélegzősarok megszentelt hely. Nincs szükség benne semmilyen bútorra, legfeljebb egy vagy két párnára, esetleg egy oltárra vagy virággal teli asztalra. Ha szeretnénk, akár harangot is segítségül hívhatunk a gyakorlathoz, hogy könnyebben megálljunk, és oda tudjunk figyelni a lélegzetvételünkre. (...) Ha nyugtalannak, szomorúnak vagy mérgesnek érezzük magunkat, menjünk be ide, zárjuk be az ajtót, üljünk le, hívjuk segítségül a harangot (...), és kezdjünk el tudatosan odafigyelni a lélegzetvételünkre. Tíz-tizenöt perc után sokkal jobban fogjuk érezni magunkat.

Forrás: Thich Nhat Hanh (2012) (Ford. Holbok Zoltán). „Csöndsarok”. Jaffa Kiadó, Budapest.