Idézetek

Többségében Thich Nhat Hanh magyarul megjelent köteteiből vett idézetek olvashatók itt. 

Merre tart a lovunk

Van egy zen történet egy lovasról, aki sebesen vágtatott. Egy útelágazásnál utána kiáltott egy barátja: „Merre tartasz?” A férfi így válaszolt: „Nem tudom. A lovat kérdezd!” Az emberiség helyzete most pont ilyen: napjainkban a ló a technológia. Magával ragadott bennünket, és irányíthatatlanná vált.

Kezdetben a Google mottója ez volt: „Ne légy gonosz.” Ez vajon reális? Lehetséges egyáltalán? Lehet rengeteg pénzt keresni anélkül, hogy gonoszok lennénk? Próbálják ezt megvalósítani, de eddig nem sok sikerrel. A technológia elidegenít bennünket önmagunktól, a családunktól és a természettől is –, a természet mégis képes a gyógyításra és a táplálásra. Mi viszont annyi időt töltünk a számítógépünk előtt, hogy már nem vagyunk kapcsolatban magunkkal, a családunkkal és a Földanyával. A civilizáció tehát rossz irányba halad. Lehet, hogy nem ölünk meg vagy semmizünk ki embereket azzal, ahogyan pénzt keresünk, mégis rámegy a saját életünk, boldogságunk, a szeretteink és a Földanya élete és boldogsága.

Valójában ahelyett, hogy a tudomány és a technológia vívmányait a bolygó megmentésére fordítanánk, a piacgazdaság arra használja a technológiát, hogy kielégítse a vágyainkat, és még inkább kizsákmányolja a Földet. Sajnos leginkább arra használjuk a technikát, hogy kielégítsük a sóvárgásainkat, és elmeneküljünk a jelen pillanatból. Elegendő tudással rendelkezünk önmagunk és a Föld megmentéséhez, azonban a hajlandóságunk még nincs meg hozzá. A kérdés, hogy a technológia hogyan válhat integrációs erővé ahelyett, hogy pusztítást végezne? A technológiai cégek milyen újításokkal segíthetik az embereket, hogy jól bánjanak magukkal, az alkalmazottjaikkal és a Földdel?

Thich Nhat Hanh: A zen és a bolygó megmentésének művészete (Ursus Libris, 2022. Fordította: Máriás Petra.)

A buddhizmusban a jelenségek...

A buddhizmusban a „jelenségek és különvaló dolgok egyenkénti megvizsgálásának” alapelvét követjük, amikor a valóságot tanulmányozzuk. Ez hasonlít a klasszikus és modern tudomány eltérő megközelítéseihez: a klasszikus tudományban alkalmazott módszereket hátra kell hagynunk a kvantumfizika világába lépve. Amikor a végső igazságot akarjuk megközelíteni, és szeretnénk megszabadulni minden megkülönböztetéstől és téves nézettől, magunk mögött kell hagynunk az összes szót, fogalmat és elképzelést, amelyek hasznunkra váltak a jelenségek világának megismerésében. Ez nagyon fontos.

Az éber figyelem segít megértenünk, hogy mikor szembesülünk a hagyományos igazsággal, és mikor a végső igazsággal, anélkül, hogy az egyik vagy a másik csapdájába esnénk.

Így szabadok maradunk. Mindkét igazság elfogadása lehetséges. Nem állíthatjuk, hogy az egyik igazság jobb a másiknál, vagy az az egyetlen igazság.

Thich Nhat Hanh: A zen és a bolygó megmentésének művészete (Ursus Libris, 2022. Fordította: Máriás Petra.)

A vietnámi háború idején...

A vietnámi háború idején Amerika félmillió katonát küldött az országba, akik sok vietnámit megöltek. Lerombolták a falvainkat, tökretették a gyermekeinket. Közel ötvenezer amerikai katona életét vesztette Vietnámban, sok százezren hazatérve pedig súlyos lelkiállapotba kerültek, hosszú pszichoterápiára volt szükségük. A gyakorlásom lényege, hogy nem gyűlölöm ezeket az amerikai katonákat, akik Vietnámba jöttek, mivel ők is az intelligenciát és együttérzést teljesen nélkülöző politika áldozatai. Valahányszor Amerikába látogatunk, hogy elvonulásokat tartsunk, amerikai veteránok számára is szervezünk ilyen programot, hogy segítsük a gyógyulásukat és az életük újrakezdését. Közülük sokan visszatértek Vietnámba, hogy jóvátegyék az országunknak okozott károkat.

Az a tapasztalatom, hogy a megbocsátás lehetséges. Sok igazságtalanságot, szenvedést és háborút éltem át. Sokan követtek el igazságtalanságot ellenem, a saját népem, a saját nemzetem ellen. Az együttérzés és a megbocsátás lehetséges, ha sikerül meglátnunk azoknak a szenvedését, akik szenvedést okoztak nekünk. Ezt a szenvedést megértve megszületik bennünk az együttérzés, és képesek vagyunk megbocsátani.

Thich Nhat Hanh: A zen és a bolygó megmentésének művészete (Ursus Libris, 2022. Fordította: Máriás Petra.)

Spirituális erő

Gyakran különbséget teszünk a spirituális, azaz szellemi és nem spirituális, azaz dologi vonatkozások között. A spiritualitást a szellemmel, míg a nem spiritualitást a testtel hozzuk összefüggésbe. Ez azonban a dolgok szétválasztásából eredő nézet. Tegyük fel, hogy teát főzünk. Ehhez szükség van forró vízre, teáskannára és csészére is. Ezek az összetevők vajon a spirituális vagy a nem spirituális világhoz tartoznak?

Ha éber figyelemmel töltjük a forró vizet a teáskannába, ott van bennünk a tudatosság és az összpontosítás energiája, amitől a tea, a víz és a kanna is megtelik spiritualitással. Amikor pedig éber figyelemmel és összpontosítással felemeljük a csészét, és kortyolgatjuk a teánkat, akkor a teaivás szintén nagyon spirituálissá válik. Amihez az éber figyelem, az összpontosítás és a belátás energiájával nyúlunk, azt megtölti a szellemi, spirituális minőség – akár a teát élvező testünk is lehet ilyen. A szent és a világi dimenziók közti megkülönböztetés tehát nem abszolút. A világ az otthonunk, de amit „világinak” nevezünk, az a felébredés energiájával találkozva spirituálissá változhat.

Thich Nhat Hanh: A zen és a bolygó megmentésének művészete (Ursus Libris, 2022. Fordította: Máriás Petra.)