Étkezzünk olyan módon
Étkezzünk olyan módon, amely lehetővé teszi a pihenést, az elengedettséget és a boldogságot, mivel a közös étkezés a gyakorlás igazán mély formája. A légzéshez, az üléshez, a sétához és a munkavégzéshez hasonlóan együnk úgy, hogy az őseink velünk étkezzenek. Velünk eszik az apánk, a nagyapánk és a nagyanyánk. Üljünk lazán, mint akit nem nyomasztanak gondok, aggodalmak. Buddha tanítását követve étkezés közben ne engedjük, hogy értelmetlen gondolatok és beszélgetések eltereljenek bennünket. Merüljünk el a jelen pillanatban, hogy mély kapcsolatba kerüljünk az étellel és a körülöttünk lévő szanghával. Együnk olyan módon, hogy boldogok és könnyedek legyünk, békét leljünk, és ez minden ősünk és utódunk hasznára válhasson.
Thich Nhat Hanh: Megbékélés - A belső gyermek meggyógyítása (Ursus Libris, 2018)
Elhatolás a valóság lényegéig
Ha a valóság kölcsönhatás, „kölcsönös lét”, akkor hogyan hatolhatunk el a lényegéig? A cao-tung (japánul szótó) zen iskola azt tanítja követőinek, hogy csakis elfogulatlan, ítélkezés- és spekulációmentes szemlélődéssel juthatunk el az igazsághoz. Igy fejezik ezt ki: „Hogyan is foghatnánk fel a felfoghatatlant? Nem gondolkozással ez a zen veleje.” Szívesen használom a vietnami quan chieu kifejezést, mivel azt a gondolatot fejezi ki, hogy ha valamit szemügyre akarunk venni, előbb meg kell világítanunk azt; friss szemmel kell néznünk a dolgokat, mindenféle értelmezéstől, okoskodástól és értékeléstől szabadon. Ha a nap huzamosan süt a tündérrózsára, a virág kinyílik és feltárja szívét. Ugyanígy tárul fel szelíden a valóság a kitartó figyelem fényében. A meditációban a tiszta szemlélődés alanya és tárgya nem válik külön
Thich Nhat Hanh: Szívem, a Nap (http://ursuslibris.hu/szivem-a-nap/)
Adj ajándékot, ha mérges vagy
Előfordulhat az, hogy haragszol valakire, és mindent elkövetsz, hogy a haragod megváltozzék, de úgy tűnik, hogy semmi sem működik. Erre az esetre Buddha azt javasolja, hogy adj a másiknak valamit ajándékba. Gyerekesnek hangzik, de nagyon hatásos. Amikor mérgesek vagyunk valakire, akkor bántani akarjuk őt. Az, hogy ajándékot adsz neki, megváltoztatja ezt a szándékodat, és inkább boldoggá akarod tenni őt. Szóval, ha megharagszol valakire, küldj neki valami ajándékot. Miután elküldöd, már nem is leszel rá mérges. Nagyon egyszerű módszer, és mindig működik.
Ne várj azzal, hogy elmenj ajándékot venni, addig amíg mérges leszel. Amikor nagyon hálás vagy neki, amikor úgy érzed, hogy nagyon szereted őt, akkor azonnal menj és vedd meg neki az ajándékot. De ne küldd el! Még ne add oda a másiknak! Tartsd meg! Talán részed lesz abban a fényűzésben, hogy két-három ajándékot is rejtegetsz titokban a fiókodban. Később, ha megharagszol, vegyél ki egyet és küld el a másiknak! Nagyon hatásos. Buddha nagyon okos volt.
Thich Nhat Hanh: Harag (Trivium Kiadó, 2004)
Düh és szenvedés
Amikor dühösek vagyunk, szenvedünk. Ha igazán megérted ezt, akkor azt is képes leszel megérteni, hogy ha a másik ember dühös, ő is szenved. Ha valaki beléd köt, vagy erőszakosan viselkedik veled szemben, elég értelmesnek kell lenned ahhoz, hogy megértsd a másik ember a saját erőszakosságától és haragjától szenved. De hajlamosak vagyunk ezt elfelejteni. Azt hisszük, hogy mi vagyunk az egyetlen, aki szenved, és a másik ember a zsarnok. Ez éppen elég ahhoz, hogy feldühítsen bennünket, és megerősítse a büntetésre irányuló vágyunkat. Szenvedésünk miatt meg akarjuk büntetni a másikat. És akkor bennünk is harag és erőszakosság lesz, éppúgy, mint bennük. Ha megértjük azt, hogy a mi szenvedésünk és haragunk semmiben sem különbözik az ő szenvedésüktől és haragjuktól, akkor sokkal együttérzőbben fogunk viselkedni. Tehát a másik megértése önmagad megértése, és önmagad megértése a másik ember megértése. Veled kell elkezdődnie mindennek.
Thich Nhat Hanh: Harag (Trivium Kiadó, 2004)