A buddhista hagyományban szerepel...

A buddhista hagyományban szerepel Mandzsusrí, a mély megértés bódhiszattvája. Bennünk is ott van a megértés magja. Szamantabhadra a cselekvés bódhiszattvája, bennünk is ott van a cselekvés magja. Avalókitésvara pedig a mély együttérzés bódhiszattvája, bennünk is ott van az együttérzés magja. Nincs más dolgunk, mint hogy öntözzük ezeket a magokat a tudatunkban, ezáltal a jelenben megérintjük a bódhiszattvákat. Amit keresünk, az egyszerre van kinn és benn, ugyanakkor nincsen sem kinn, sem benn. Mihez képest kinn, és mihez képest benn? A Gyémánt szútra dialektikája szerint – „A nem A, pont ezért hívhatjuk A-nak” – a bódhiszattva nem bódhiszattva, épp ezért nevezhetjük valóban bódhiszattvának, mivel csak nem-bódhiszattva összetevők alkotják.

A bódhiszattvák olyan élőlények, akikben megvan a megértés, az együttérzés, a cselekvés, a tisztesség és sok egyéb tulajdonság – mindez ott van bennünk is. Nincsen szükségünk senkire, hogy ezt megerősítse; tudjuk magunkról. A gyakorlás lényege, hogy életben tartjuk magunkban ezeket a tulajdonságokat. Például, amikor hatalmába kerít bennünket a kétségbeesés, ellenségességgel és gyűlölettel közelítünk bizonyos emberek és helyzetek felé, tudjuk, hogy még nem született meg bennünk a megértés. Ám amint mélyebbre tekintünk, és felszínre jön bennünk a megértés magja, megjelenik a fény, és eltűnik a sötétség. Ez Mandzsusrí, a megértés bódhiszattvája, aki tényleg bennünk él.

Thich Nhat Hanh: A zen és a bolygó megmentésének művészete (Ursus Libris, 2022. Fordította: Máriás Petra.)

undefined