Biztos vagy benne?
Megannyi vita és konfliktus gyökere a túlzott bizalom saját gondolataink és benyomásaink helyességében. Egyike a Buddha legmélyebb tanításainak, hogy nem bízhatunk túlságosan a saját feltételezéseinkben. Ne hagyd, hogy becsapjon saját érzékelésed. Mégha úgy is tűnik a számodra, hogy világosan látod a dolgokat: ellenőrizd le ismét. Tartsd nyitva az elméd. Légy készen arra, hogy feladod az álláspontodat. Ugyanez vonatkozik arra is, hogy miként látjuk egymást és a világot. Vajon helyesen értettük a helyzetet? Felelősségünk van abban, hogy pontosan ítéljük meg a helyzetet, ne torzítsuk félelmeink és megkülönböztető elménk szűrőjén keresztül. Tiszta, részrehajlás nélküli megfigyelés és kedves beszéd jelentősen hozzájárulhat a kapcsolatok építéséhez és a harag, gyűlölet és megkülönböztetés megszüntetéséhez.
Forrás: Thich Nhat Hanh (2017). „How to fight”. Paralax Press, Berkeley, California.
Hogyan teremtsünk biztonságot?
Konfliktus esetén igen gyakran azt hisszük, hogy a másik ember vagy csoport jelenti a gondot. Úgy véljük teljes egészében ők a hibásak és ha abbahagynák amit tesznek vagy ahogyan léteznek, akkor helyreállna a béke és boldogság. Így aztán az a vágy ösztökélhet bennünket, hogy pusztítsuk el a másikat. Azt kívánhatjuk, hogy bárcsak ne léteznének. Ám ha a mélyére nézünk, akkor tudjuk, hogy nem mi szenvedünk egyedül, hanem a másik is. Ha időt szánunk arra, hogy lecsillapítsuk önmagunkat és a helyzet mélyére tekintünk, akkor felismerhetjük, hogy felelősségünk kölcsönös, hogy együtt hoztuk létre a konfliktust azzal, ahogyan gondolkodunk, cselekszünk vagy beszélünk, akár egyénenként, csoportként vagy nemzetként. A mélyére tekintve megláthatjuk a magunk részét a nehézségek kialakulásában és vállalhatjuk ezért a felelősséget. Amikor látjuk a saját hozzájárulásunkat a konfliktushoz, akkor lehetségessé válik, hogy megnyissuk a szívünket és párbeszédbe kezdjünk. Magunk is meg akarjuk teremteni a lehetőségét annak, hogy békében és biztonságban éljünk. Ha megvan benned ez a szándék és tudod, hogy miként fogadd a másikat a szívedbe, akkor máris kevésbé szenvedsz. A másik is biztonságban és békében szeretne élni. Amikor eltökéltek vagyunk a befogadásban, már könnyű megkérdezni a másikat: „Hogyan biztosíthatnánk a legeredményesebben kölcsönös biztonságunkat és boldogságunkat?” Amikor így tesszük fel a kérdést, akkor a helyzet rendkívül gyorsan és mélyen megváltozhat.
Forrás: Thich Nhat Hanh (2017). „How to fight”. Paralax Press, Berkeley, California.
Sehol sincs túl messze
IIdőnként akivel ki akarunk békülni messze van és úgy érezzük, hogy elvesztettük kapcsolatunk rendbehozásának lehetőségét. Miért ne hívnánk fel telefonon? Ha az érintett hallhatja a hangunkat, ezzel elkerülhetjük a félreértéseket. Ezért kapcsolatunk gyógyítása érdekében jobb elkerülni az írott vagy elektronikus üzeneteket. Ne aggódj túl sokat a szavak miatt. Mindaddig amíg a tudatos légzést gyakorolod és békét kötöttél önmagaddal, a másik meghallja ezt a hangodban. Amennyiben őszinte és békés vagy önmagaddal, akkor szavaid megnyitják a másik szívéhez vezető kaput. Lehet, hogy nem azonnal, ám a kapu végül feltárul.
Forrás: Thich Nhat Hanh (2017). „How to fight”. Paralax Press, Berkeley, California.
Segíthetek?
Időnként úgy véled, tiszta szeretetből és a másik boldogságának szolgálatában teszel valamit. Ám ha nem a másik mély megértésének helyzetéből cselekszel, akkor tetted akár szenvedést okozhat az érintettnek. Ha nem érted meg szenvedését, nehézségeit és a másik mély törekvéseit, akkor képtelenség a számodra, hogy szeresd. A szeretet valójában a megértés; megértés nélkül nem beszélhetünk igazi szeretetről. Az egyik embernek képesnek kell lenni arra, hogy megkérdezze a másikat: „Elég jól értelek?” Ez a szeretet nyelve. Ha őszinte vagy, akkor a megszólított beszélni fog a szenvedéséről. Amikor megértetted a szenvedését, akkor megadhatod számára a szeretet táplálékát.
Forrás: Thich Nhat Hanh (2017). „How to fight”. Paralax Press, Berkeley, California.